Dva roky fungující Klub malých pivovarů v Plzni (KMP), který nabízí každý den jiná piva od malých evropských výrobců, přijalo dnes za člena pražské sdružení restaurací Aliance P.I.V. Jde o první plzeňskou hospodu, která přibyla do sedmičlenného seskupení, kde jsou zatím jen dvě mimopražské restaurace ve Zlíně a Znojmě, řekl Jiří Stehlíček z aliance, který má v Praze hospůdku První Pivní Tramway na Spořilově.
„Přijetí KMP trvalo půl roku. To je taková minimální doba, která běží dalším čekatelům, mezi nimiž je například Berounský medvěd. Marka aliance předurčuje, že hospoda nabízí špičková čepovaná piva. Chceme restauraci poznat, musí se o pivo starat a například proplachovat trubky po každém sudu,“ dodal Stehlíček.
Alianci, která je hodně závislá na osobních vazbách, založilo v roce 2010 pět pražských zakladatelů. Její nový člen se musí sám přihlásit, musí mít minimálně jednu „rotující“ pípu, kde se piva pravidelně mění. „Jsou to většinou pivní nadšenci, jako Petr Strnad z KMP,“ řekl Stehlíček.
„Lidé chtějí ochutnávat jiná piva stále více. Občas nám někdo řekne, že pokud nebudeme mít desítku Gambrinus (nejprodávanější české pivo), tak k nám přestane chodit. To ale nevadí, protože díky rotujícím pípám k nám přijde 50 dalších,“ uvedl Miroslav Holý z pražské Merendy.
Restaurace se přijetím do aliance zviditelní u ostatních členů. Navíc se navzájem zásobují sudy. Díky tomu, že aliance pořádá své propagační akce v deseti hospodách po ČR, je minipivovary brána jako lepší klient. Sdružení není podle Stehlíčka závislé na žádném výrobci. Inspirovalo se Nizozemskem, kde sdružuje přes 50 nejpopulárnějších hospod.
„To, že jsem začal střídat piva, mě zachránilo. Byl jsem připraven hospodu zavřít,“ řekl Michal Illich z plzeňské krčmy U Prcka, která se chce také stát členem seskupení. Aliance P.I.V. symbolizuje kromě slova pivo také „pivně inteligentní výčep“. Ve Zlíně je jejím členem Zelenáčova šopa a ve Znojmě pivnice U Šneka. Všichni členové mají nabídku na svých internetových stránkách.
„Za dva roky fungování KMP mi tu prošlo přes 600 druhů piv ze 170 pivovarů,“ uvedl Strnad. Podle Stehlíčka už se lidé naučili i mezi minipivovary nacházet své favority, například Pivovar Matuška z Křivoklátska nebo Pivovar Kocour z Varnsdorfu a nově i Únětice. „Už jsou lidé, kteří chodí jen na pivní speciály. Cenu za výborné pivo neřeší,“ dodal. To potvrdil také Strnad, podle něhož například americký Flying Dog prodá za chvilku, i když třetinka stojí 60 korun.